Vacuum vervroeging
 Vraagbaak   2007-07-09 18:25:30 +02:00   Comments: 2    Viewed: 10768

  1. Beste Leen, Ik heb afgelopen weekend een 123 ignition besteld voor mijn peugeot 504 Ti. Eerdere ervaringen bij mijn citroen DS waren ook positief. Ik heb een vraag: bij de huidige ontsteking wordt de vervroeging ook deels bepaald door het motorvacuum (op inlaatspruitstuk), bij de 123 ignition is dat niet meer (begreep ik). Maar, normaal bij gas geven verandert het vacuum ook (gasklep open, hogere druk) en kan bij de huidige onsteking het ontstekingstijdstip ook veranderen. Hoe wordt dat bij de 123 ingition geregeld? Alvast bedankt, Groet, Maarten
    , 2007-07-09 11:29:04 +02:00
    #26
  2. Beste Maarten, Op de ontsteking die je hebt besteld zit een electronische vacuum sensor. Deze is verbonden met een buisje. Hierop kun je het vacuum wat van het inlaatspruitstuk afkomt aansluiten. De vacuum vervroeging werkt dan net zoals bij de huidige ontsteking, alleen beter en veel betrouwbaarder. Er zijn een aantal DS-en origineel zonder vacuum vervroeging uitgevoerd. Er zijn echter ook DS-en met vacuum vervroeging. Indien je vacuum beschikbaar hebt, geeft dit altijd een voordeel (soepeler gedrag van de motor). De vacuum sensor is echter een duur component. Het is mij gebleken dat er veel DS-en zijn die oneigenlijk zonder vacuum vervroeging rondrijden (ik denk uit kostenbesparing). Gezien de voordelen is dit eigenlijk jammer; er zijn niet voor niets originele verdelers met vacuum vervroeging door Citroën gebruikt. groet, Leen APK
    , 2007-07-09 18:25:30 +02:00
  3. (You must log in or sign up to post here)

Report Post

Write your reason

Log in | Sign up
Tems & Conditions!
Help!